«Aller først, forstå dette; andre ser ikke ned på deg,
fordi om de ser at du er nervøs. Ville du sett ned på noen, fordi du oppdaget deres nervøsitet?» Det handler mer om å skape egen-trygghet, selv om ansiktet rødmer og du ønsker å slå blikket ned.

For å få kontroll over angsten, bør man registrere de verste episodene, selve «utløserne», og lage en sikringsstrategi.
Etterhvert blir det lettere å skyve angsten til side, når du kontrollerer fryktutløseren.
Da vil du kanskje klarer å ta ordet i forsamlinger, uten å planlegge
det du skal si. Kunne søke øyekontakt, ikke være unnvikende;
vise frem ansiktet, og selv om du rødmer; ta ordet, ikke gjemme deg vekk, eller skjul hendene, selv om du skjelver.

Målet er ikke å unngå nervøsitet, alle opplever det fra tid til annen, men å akseptere angsten, som ikke skal hindre noen å si det som de har på hjertet. Andre vil ikke se ned på deg om de skulle oppdage at du er nervøs.
Tenk over det, ville du selv sett ned på noen fordi de var engstelige?
Angst er aldri noe å skamme seg over. 

Øv på å akseptere nervøsitet i sosiale situasjoner, dvs å ikke skjule angsten for andre, vil minske angst for angsten. Da får man kontroll over angsten, fordi den
får mindre oppmerksomhet. Du svekker selvfokuset og øker ytre fokus, sånn at oppmerksomheten rettes mot det som skjer og hva du ønsker å si og gjøre i situasjonen.

Angst blir mindre skremmende når vi aksepterer at den fins. Den tar mindre plass når den får mindre oppmerksomhet. Huskeregel: aksepter angsten inni deg, og fokuser videre på
det du driver med. Over tid trener du systematisk på å akseptere angstreaksjonene.
Rett oppmerksomheten mot det du ønsker å høre, si eller gjøre i ulike sosiale situasjoner.
Det er god strategi.

Panikklidelse

Ved panikklidelse kommer angsten brått og uten forvarsel, gjerne sammen med fysiske reaksjoner
som pustevansker og kvelningsfornemmelser, hjerteklapp, økt eller uregelmessig hjertefrekvens,
svetting, skjelving, smerter i brystet, kvalme, svimmelhet, nummenhet, følelse av besvimelse
og dødsangst. Slike anfall kan være svært skremmende.

Fobier

Fobier er en irrasjonell og intens frykt for bestemte situasjoner, gjenstander, eller aktiviteter
som man for enhver pris søker å unngå. Fobier kan deles inn i tre hovedtyper: sosiale fobier,
bestemte gjenstander som edderkopper eller slanger. Eller bestemte situasjoner, som flyreiser
eller høyder.

Fobi er frykt for omgang med andre mennesker, i store eller bestemte grupper mennesker,
eller bare i bestemte situasjoner. Sosial fobi kan innebære overdrevet redsel for å dumme seg ut eller bli ydmyket.

Angst er en av de vanligste psykiske helseplagene i Norge. Ca 30 prosent av oss får en angstlidelse i løpet av livet. Ofte utløses angst i kombinasjon med depresjon. Det kan være vanskelig å kjenne forskjell på bekymringer og angst, eller å vite hvordan man kan forhindre angsten i å utvikle seg. For mange er dette skremmende, men det er ikke farlig å kjenne på angsten, of det fins mange behandlingsmetoder som kan hjelpe.

– Frykt er et instinkt, det er redsel for konkrete farer. Hvis du står på kanten av et stup, kjenner du frykt. Ligger du i hengekøya på hytta di, og fanges av skremmende tanker, er det angst, hvis tankene er bekymringer og ikke virkelighet. Du må forstå forskjellen og prøve å finne ut hvorfor du plages med angst.

Angst er normalt.
– men den er så plagsom. For at angst skal bli noe positivt, må den forstås og bearbeides i en langsom prosess med selvrealisering.

Grensesetting

– Er du en person som stadig kommer i kontakt med mennesker som vil kontrollere deg, bør du spørre deg selv: Sliter du med å sette grenser? Mangler du selvrespekt? Lar vi oss forstyrre av andre som er plagsomme, og mangler balanse i livet, får vi uro som gir eksistensiell angst, hvis vi ikke lytter til vårt indre. Angst er veiviseren som forteller oss at noe er galt.

Tillit

tillit er en grunnleggende indikator for å unngå et liv preget av angst, det å ha troen på noe. Et menneske, eller en skaperkraft, eller samfunnet. Tillit gir tro, og tro gir beskyttelse og demper angst. De som klarer å unngå og bekymre seg for framtida, og leve i nuet, har mindre frykt, fobier og angstsymptomer.

Bli med i samtalen

2 kommentarer

  1. Very great post. I simply stumbled
    upon your weblog and wanted to say
    that I have really loved browsing your blog
    posts. After all I will be subscribing in your rss feed and I’m hoping
    you write again very soon!

  2. I do not even know
    how I stopped up right here, however I thought this submit was once good.

    I do not know who you’re but certainly you are
    going to a well-known blogger in the event you are not already.

    Cheers!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *