aksepter angsten

“Aller først, forstå dette; andre ser ikke ned på deg, fordi om de ser at du er nervøs. Tenk over det, ville du selv sett ned på noen fordi de virket nervøse?”

For å få kontroll over angsten, bør man registrere de verste episodene, selve “utløserne”, og lage en sikringsstrategi. Etterhvert blir det lettere å skyve angsten til side, og kontrollere utløseren av selve frykten. Kanskje klarer du endelig å ta ordet i forsamlinger, uten å planlegge det du skal si. Kunne søke øyekontakt, ikke være unnvikende; vise frem ansiktet, og selv om du rødmer; ta ordet, ikke gjemme deg vekk, eller skjul hendene, selv om du skjelver.

Målet er ikke å unngå nervøsitet, alle opplever det fra tid til annen, men å akseptere angsten, som ikke skal hindre noen å si det som man har på hjertet. Andre vil ikke se ned på deg om de skulle oppdage at du er nervøs.
Tenk over det, ville du selv sett ned på noen fordi de var engstelige? Angst er ikke noe å skamme seg over. 

Øv på å akseptere nervøsitet i sosiale situasjoner, dvs å ikke skjule angsten for andre, vil minske angst for angsten. Da får man kontroll over angsten, fordi den får mindre oppmerksomhet. Du svekker selvfokuset og øker ytre fokus, sånn at oppmerksomheten rettes mot det som skjer og hva du ønsker å si og gjøre i situasjonen.

Angst blir mindre skremmende når vi aksepterer at den fins. Den tar mindre plass når den får mindre oppmerksomhet. Huskeregel: aksepter angsten inni deg, og fokuser videre på det du driver med. Over tid trener du systematisk på å akseptere angstreaksjonene. Rett oppmerksomheten mot det du ønsker å høre, si eller gjøre i ulike sosiale situasjoner. Det er god strategi.

Panikklidelse

Ved panikklidelse kommer angsten brått og uten forvarsel, gjerne sammen med fysiske reaksjoner som pustevansker og kvelningsfornemmelser, hjerteklapp, økt eller uregelmessig hjertefrekvens, svetting, skjelving, smerter i brystet, kvalme, svimmelhet, nummenhet, følelse av skulle besvime og dødsangst. Slike anfall kan være svært skremmende.

Fobier

Fobier er en irrasjonell og intens frykt for bestemte situasjoner, gjenstander, eller aktiviteter som man for enhver pris søker å unngå. Fobier kan deles inn i tre hovedtyper: sosiale fobier, bestemte gjenstander som edderkopper eller slanger. Eller bestemte situasjoner, som flyreiser eller høyder.

Fobi er frykt for omgang med andre mennesker, i store eller bestemte grupper mennesker, evt. bare i bestemte situasjoner. Sosial fobi kan føre med seg en overdreven redsel for å dumme seg ut eller bli ydmyket.

Angst er en av de vanligste psykiske helseplagene i Norge. Ca 30 prosent av oss får en angstlidelse i løpet av livet. Ofte utløses angst i kombinasjon med depresjon. Det kan være vanskelig å kjenne forskjell på bekymringer og angst, eller å vite hvordan man kan forhindre angsten i å utvikle seg. For mange er dette fryktinngydende, men det er ikke farlig å kjenne på angsten. Det finnes mange behandlingsmetoder som kan hjelpe.

– Frykt er et instinkt, det er redsel for konkrete farer. Hvis du står på kanten av et stup, kjenner du frykt. Ligger du i hengekøya på hytta di, og fanges av skremmende tanker, er det angst, hvis tankene er bekymringer og ikke virkelighet. Du må forstå forskjellen og prøve å finne ut hvorfor du plages med angst.

Angst er normalt.
– men den er så plagsom. For at angst skal bli noe positivt, må den forstås og bearbeides i en langsom prosess med selvrealisering.

Grensesetting

– Er du en person som stadig kommer i kontakt med mennesker som vil kontrollere deg, bør du spørre deg selv: Sliter du med å sette grenser? Mangler du selvrespekt? Lar vi oss forstyrre av andre som er plagsomme, og mangler balanse i livet, får vi uro som gir eksistensiell angst, hvis vi ikke lytter til vårt indre. Angst er veiviseren som forteller oss at noe er galt.

Tillit

tillit er en grunnleggende indikator for å unngå et liv preget av angst, det å ha troen på noe. Et menneske, eller en skaperkraft, eller samfunnet. Tillit gir tro, og tro gir beskyttelse og demper angst. De som klarer å unngå og bekymre seg for framtida, og leve i nuet, har mindre frykt, fobier og angstsymptomer.

Desverre ble dette også en Covid-19 påske, med et samfunn i vid spagat, dugnads kreftene begynner å ebbe ut. Men det er akkurat nå, at det kollektive samfunnet må virke, hvert singel individs innsats avgjør.
Den siste kneika, før alle er vaksinert, må vi holde ut. Snart kan vi puste inn vårlufta, og påska er ofte vanskelig for de som sliter psykisk. Viruset har knelet alles mentale kondis, vi er alle i samme båt. Derfor kan det være bra å vite,
at frykt og angst behandles best av hver og en av oss. Når angsten bølger inn i kroppen, ta en tur ut, den beste behandling er fysisk aktivitet. Akseptere vi angsten, som normale reaksjoner, og overser den, ved å fokusere utover på det man holdt på med, vil det gjentagende dempe angsten. Nå skal vi holde ut, sørge for at viruset ikke besøker oss, se film, lese bøker, hør på musikk, gå tur, spille spill, legge kabal, på smittevern avstand.
Vi greier å få til en helt OK påske, den kollektive gevinsten er å få friheten tilbake.
Har vi hatt noe større å vinne enn å bekjempe viruset? Være solidarisk, stå samlet litt til, husk dette er runde 2, såkalt Covid-2021, den smitter som en rakett.
Gå ut i vårlufta, sett deg på et svaberg og se på havet, lytt til fuglene. Avvis angsten, den er ikke velkommen, den kan holdes på minst 10 meter avstand.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *