Mat er medisin

Helseartikler

Hver reise gir nye smaker, kjøkkenet vårt er kontinentalt.

Høsten 2020 kommer podcasten “morro med mat” som gjør hverdagsmaten fargerik.
Når helga kommer skal sluttbonusen gi overskudd til samlingsmåltidene.
Matpodden vil at hverdagen, som er flest, skal være en fest. Maten vi tilbereder er basert på betennelsedempende ingredienser og innholder mye antioksydanter. Høres dette fantastisk ut?…. kanskje det…men sikkert lurt…Gjenbruk av mat, restemat, lær om bærekraftig matlaging av det du finner i skapet.
De fleste trenger motivasjon for å lage morsom mat, men da må vi gjøre kreative innkjøp?
Mat med fargerike “oksidy-ingredienser” bidrar til det. Bruk tid på hverdagsmaten, de 5 dagene vi skal prestere godt, fortjener nettopp det.

Mat er morro hvis vi har enkle regler. Kurset som utfordrer sansene, lære hvilke krydder som passer til grønnsaker, fisk, kjøtt og fugl. Balansere smaken mellom surt og søtt. Mormors kjøttkakesaus fra grunnen. Enkle supper med god metthet og energi. Rimelig og energifull mat som støtter økonomien. Norsk mat er 63% dyrere enn resten av verden, vi trenger et bevisst forhold til matbudsjettet.
Mat som lages fra grunnen, er rimelig og “renere” mat.
Maten havner i magen, men “spises” med øya, hygiene og estetikk løfter mat opplevelsen.
Sammen med krydder og urter, fløte, creme fraiche, sendes smaksorganene på en reise.

Antioksidanter fra frukt, grønnsaker og bær kan ha positiv effekt på betennelser.
De kraftige antioksidantene er i de sterke fargene og det er viktig at du får i deg alle
regnbuens farger så ofte som mulig. Økologisk frukt, grønnsaker og bær inneholder
mer antioksidanter enn frukt konvensjonelt dyrket. Noen frukt/bær som det er
bra å spise regelmessig er jordbær, blåbær, bringebær, papaya, cantaloupe melon,
kirsebær,  aprikoser, plommer, og vannmelon.

Magnesium er en av de aller viktigste næringstoffer for kroppen, og essensielt i mange prosesser.
Økt inntak av magnesium i kostholdet kan redusere både akutte og langvarige betennelsestilstander. Personer med migrene har god effekt av å spise mat som inneholder magnesium. Magnesiumtilskudd styrker bentettheten og minsker faren for benbrudd, viser studie utført av Folkehelseinstituttet. Spinat, nøtter, frø, avokado, fermenterte melkeprodukter og mørk sjokolade er rik på Magnesium. Gled dere, “podden” skal endre din tankegang, mat er morro…mat e godt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *