Photo by Elijah Hail

Det skal så lite til for å skape bedring…Gå deg glad, bruk føttene som transport middel, la bilen stå ei uke, dropp bussen også. Beina frakter deg til de fleste steder du trenger. På ei singel uke kan du oppnå stor effekt, det er det grønne valget du (egentlig) VIL hele året skal dreie seg om.

Gå er bærekraft for kropp, og sjel, og husholdnings økonomien din.
GÅ – du har ikke RÅ til å la være.

Velg føttene så ofte du kan, skap i tillegg positiv endring i mental helse, en bonus de fleste setter pris på.
Har du i tillegg en skritt teller, blir det fryktelig morsomt å dokumentere antall skritt og kilometer.
Att på til blir du mer selektiv i forhold til hva du handler på butikken, du vil ikke å bære hjem mer enn nødvendig. Å kjøpe det vi faktisk trenger, er utfordrende i mange husholdningen. Fryseren har vært full året rundt, fordi gode tilbud fremkaller “hamsteren”.
Når jeg bruker apostlene så ofte som mulig, og er mer skjerpet, det skal faktisk bæres hjem.

Jeg er ingen helsefreak, men å gå så mye som mulig, er genialt.
Det hender at dager ikke blir registrert, at smartklokka ligger igjen på ladestasjonen. De dager jeg dokumenterer skritt og kilometer, er mer gøy skal sies.

Januar 2018 ble første apostel måned, den positive starten, et #MÅGå for de som ikke liker trenings studio.
Majoriteten av oss kan gjøre det, i nærmiljøet der de bor. Du trenger gode sko, kanskje piggsko, hvis det er norsk vinter der du bor.
Det banale og enkle, som er tilgjengelig for de fleste av oss, gir så mange gode ringvirkninger at anbefalingen må gjentaes. Ta beina fatt så mye som mulig, så ofte du kan. I tillegg sparer man penger, miljøet, bensintanken, bompenger.
Fordi alt skal fysisk bæres, blir handlekurven letter, helsa bedres kjapt, og humøret stiger. Februar 2020, fortsetter i skrittene til januar, og lysten til å gjøre flere fysiske aktiveter er vekket.

Når jeg fikk smartklokke i 2016, ble både hverdager og ferier forandret. All forflytninger kunne plutselig måles i skritt og kilometer. Klokka motiverer “apostlene” til å GÅ. Det banale ER; de fleste kan innføre mer gåing i sin hverdag. Gå litt mer hver dag, og kjenn at motivasjonen stiger.
Klar ferdig GÅ: 

Gå tur for bedre helse

Ny forskning viser at en gåtur er like gunstig for hjertet som en løpetur.

Resultatene fra en nylig publisert undersøkelse viste at de som gikk tur regelmessig hadde tilsvarende redusert risiko for å utvikle høyt blodtrykk, høyt kolesterol og diabetes, som de som løp regelmessig. Forutsetningen var at de som gikk på tur måtte forbruke like mange kalorier som de som løp. Det vil si at de måtte gå minst like langt og dermed holde på nesten dobbelt så lenge.

Helsegevinster ved fysisk aktivitet

Det er ingen tvil om at fysisk aktivitet er gunstig for helsa. Saker som “beste treningstips” og “størst treningseffekt” dukker stadig opp i media, men midt oppi alle de velmenende rådene står vi kanskje bare forvirret tilbake?

Helt generelt kan en si “jo mer, jo bedre”. Men det er viktig å presisere at også lavere treningsdoser gir god helsegevinst!

Treningsdosen bestemmes av tre ulike faktorer:

  1. treningsøktens frekvens (hvor ofte du er i aktivitet)
  2. varighet (hvor lenge du holder på)
  3. intensitet (hvor hardt du tar i)

Studien ovenfor viser at du kompensere for lavere intensitet (gange i stedet for løping) ved å øke varigheten på økta (økt lengde/tid). Dette er gode nyheter for de av oss som foretrekker å gå fremfor å løpe.

Det enkle er ofte det beste

Det er de små endringene i hverdagen som er viktig. Å gå tur er kanskje det enkleste du kan gjøre. Gå minst 30 minutter om dagen. Del det gjerne opp i tre ganger 10 minutter. Gå til og fra butikken. Bruk trappa i stedet for heisen. Lek med barn og barnebarn.

Dersom du har dårligere tid en dag, øk intensiteten. Gå i motbakke eller øk farten. Eventuelt kan du legge inn en ekstra sløyfe dagen etter. Den innsatsen du legger ned i fysisk aktivitet vil kunne ha stor betydning for helsa di.

Spreke nordmenn?

Vi nordmenn liker å se på oss selv som et sprekt og aktivt folkeslag. Data fra den norske KAN1-studien viser noe helt annet. 4 av 5 nordmenn oppfyller ikke helsemyndighetenes anbefalinger om 30 minutter daglig fysisk aktivitet. Dette til tross for at daglig fysisk aktivitet kan halvere faren for livsstilssykdommer som hjertesykdom og diabetes.

Dagene blir lysere og våren er i anmarsj – benytt anledning til å komme deg ut på tur!
Hvert skritt teller.

En ny folkebevegelse for å holde oss igang lengst mulig: #MåGå

  •  
  •  
  •  
  •  

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *