Søvn

Spread the love
Desember er mørk og i norden trenger vi mer hvile.

Du kan sove deg til suksess

Er hardt arbeid overvurdert? Nok søvn er avgjørende for
hvordan du oppfattes som medarbeider og leder. Hvile er kanskje en
aktivitet vi tenker lite på? Hva skal til for at du kommer i hvilemodus?
Idrettsutøvere har stort fokus på riktig restitusjon, kunnskapen som bør gjelde for alle…

En ny studie gjort ved Stockholms universitet, viser forskning som kartlegger hva vi tenker om mennesker som har sovet for lite.

Resultatene viser, ikke overraskende, at de som ikke får nok søvn oppfattes som trøtte. Videre viser studien at vi oppfatter trøtte mennesker som mindre friske og mindre attraktive. Vi er mindre interessert i å omgås personer som ser trøtte ut, og mindre interessert i å gi dem en jobb.

Studien er gjort av Tina Sundelin, som er forsker ved Psykologiska institusjonen ved Stockholms universitet.

– Det er forsket på hva søvnmangel gjør med de som ikke får sove, men lite på hvordan omverdenen oppfatter de som ser trøtte ut. Vi ønsket å undersøke om mennesker som ser trøtte ut blir vurdert negativt av andre, sier Sundelin i en pressemelding.

Bilder etter dårlige netter

Hun gjennomførte fire forskjellige studier, hvor til sammen 288 testpersoner så på bilder av 48 forskjellige mennesker. De fikk både se bilder tatt etter at de hadde fått en full natts søvn, og bilder tatt etter at de hadde hatt en helt søvnløs natt, eller to netter med lite søvn.

Deretter rangerte de fotografiene på grunnlag av hvordan de vurderte de fotograferte menneskenes attraktivitet, helse, pålitelighet og lederevner. I tillegg skulle de vurdere om de selv kunne tenke seg å omgås disse menneskene privat.

Fotografiene av trøtte mennesker ble vurdert mer negativt enn bildene som ble tatt etter at de hadde fått nok søvn. Altså blir trøtte mennesker sett på som langt mindre attraktive, mindre sunne og mindre pålitelige. Trøtte mennesker blir også sett som dårligere medarbeidere, dårligere ledere og tristere til sinns.

Én av de fire studiene undersøkte også hvilke fysiske trekk som henger sammen med søvnmangel. Hovne og røde øyne, tunge øyelokk, blek hud og rynker blir forbundet med trøtthet.

– Alle vet at det er viktig å få nok søvn. Likevel er det mange som velger bort noen av de nødvendige timene, til fordel for å sitte oppe og jobbe, se på tv-serier eller kaste bort tid på Internett. Forhåpentligvis kan disse resultatene bidra til at den nødvendige søvnen prioriteres over mindre viktige aktiviteter, sier Tina Sundelin.

Referanse:

Tina Sundelin: The Face of Sleep Loss, Stockholms universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Psykologiska institutionen, 2015

Funksjonsendringer

Søvnvansker kan forårsakes av både fysiologiske og psykologiske funksjonsendringer, og kan være et spørsmål om livsstil mer enn sykdom. Derfor er basal kunnskap om søvnens fysiologi og søvnregulering ikke bare nyttig, men nødvendig for den som skal behandle mennesker med søvnvansker. En del av behandlingen består i å gi adekvat informasjon og å korrigere folks ofte feilaktige oppfatninger om søvn. Det kan være et godt utgangspunkt for å forstå hvorfor søvnvansker er et individproblem, alle er forskjellige, ingen er like. La desember bli en måned hvor du tenker mer på hvile enn ellers. Det er mørketid og i norden har vi lite lys, og kroppen trenger mer hvile.

Ane Wilhelmsen-Langeland (psykologspesialist og forsker)

Hva slags søvnvaner har du? Mange legger seg for sent til å få nok søvn og stjeler verdifull søvn fra seg selv. Andre tar seg en dupp på bussen, under dagsrevyen eller barne-TV, og bruker opp noe av sitt oppsparte søvnbehov før natten. Det kan resultere i lenger innsovningstid, nattlige oppvåkninger, urolig søvn eller at man våkner tidligere enn man ønsker om morgenen. Noen står opp og legger seg på så ulike tider fra dag til dag at de ikke stabiliserer døgnrytmen sin. Dermed vet ikke kroppen helt vet når det er på tide å sovne og når det er tid for å være våken. Da er det ikke så rart at søvnen ikke blir jevn og god hver natt! Enkelte oppfyller kriteriene for en bestemt søvnlidelse, men hvordan vet du hvilke søvnråd som passer til hvem? Før du kan vurdere dette, må du vite litt om normal søvn og hva som regulerer søvn.

Nordmenn sover minst i Norden. 3 % sover mindre enn 4 timer per natt.

40 prosent av alle nordmenn sover mindre enn seks timer hver natt. Tilsvarende tall for Sverige er 38 prosent, mens 31 prosent av danskene sover mindre enn seks timer i døgnet. Det melder Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Finnene har best sovehjerte. Bare 14 prosent av finnene sover mindre enn seks timer hver natt. I Nederland og Belgia er de tilsvarende tallene 26 og 24 prosent. Det viser en undersøkelse av søvnvaner i Norden og Benelux-landene som ble utført i forbindelse med Verdens søvndag 20. mars.

Tre prosent av nordmennene sier de sover mindre enn fire timer om natten.
Seks av ti nordmenn føler seg trøtte hver dag, mens 77 prosent svarer at dette går ut over jobben. Samtidig har nordmenn høyest fravær av de spurte.
Undersøkelse: av legemiddelfirmaet GlaxoSmithKlines produkt Breathe Right.

God søvnhygiene er ditt prosjekt.

Tenk på hvile som en del av all fysisk aktivitet, ta ansvar for å
for å fortelle kroppen at den skal i hvilemodus. Styr unna
elektronikk minst 1 time før leggetid.
Legg deg mørkt og stilt innen 22.00 minimum 3 ganger i uka.
Hold «søvntyver» unna og tren på god søvnhygiene https://www.youtube.com/watch?v=icZbJ9hkdoI

Lag et behagelig kveldsrituale som tømmer hodet og takker dagen for det den har gitt. Gjenta hver kveld.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *